Johan Gustaf Sandberg, född 1782, död 1854, var målare; han var professor i teckning vid Konstakademien från 1828, och direktör där 1845?C1853.
Sandberg ägnade sig främst åt historiemåleri, med motiv ur nordisk mytologi och svensk historia. Hans främsta verk inom detta område är kalkmålningarna över Gustav Vasa i Uppsala domkyrka. Han målade också en mängd porträtt.
Sandberg blev 1794 elev i konstakademins principskola och 1801 i antikskolan, lärde samtidigt musik och klaverspelning och tjänade pengar genom lektioner och genom arbete på kungliga teaterns dekorationsmålarverkstad. Under den följande tiden slöt han sig till den opposition mot akademin, som hade sin medelpunkt i "Sällskapet för konststudium". Tvisten med akademin lade sig snart, Sandberg valdes till ledamot 1821 och blev ordinarie professor 1828. Däremot hade han aldrig tillfälle att göra den för äldre tiders konstnärer obligatoriska studieresan till södern.
Han utförde teckningarna till praktverket "Ett år i Sverige" (1827 -35) med bilderna graverade under Christian Didrik Forssells ledning och texten skriven av Anders Abraham Grafström. Under upprepade sommarvistelser på Säfstaholms slott målade Sandberg folktyper och folkdräkter.
Åtskilliga porträtt utförde Sandberg för det praktfulla "Galleri af utmärkta svenska lärde, vetenskapsidkare och konstnärer", som han utgav 1835?C42 (100 porträtt, litograferade av J. Cardon).
Related Paintings of johan gustaf sandberg :. | konstkademiens modellskola | Self Portrait | Svensk allmoge kring | konstakademiens modellskola | Bengt Erland Fogelberg | Related Artists:
Antoine-Francois Callet (1741-1823, Paris), generally known as Antoine Callet, was a French painter of portraits and allegorical works, who acted as official portraitist to Louis XVI.
He won the grand prix de Rome in 1764 with Cleobis et Biton conduisent le char de leur mere au temple de Junon (Kleobis and Biton dragging their mother's cart to the temple of Juno). He was accepted by the Academie des beaux arts in 1779, with his entry piece being a portrait of the comte d'Artois, and received with his allegory Le printemps (Spring) in 1781. He exhibited at the Salon from 1783 onwards. He painted the centre of the ceiling of the grande galerie of the palais du Luxembourg, with a composition entitled L'Aurore (Aurora). Under the French Consulate and the First French Empire he painted several more allegories, including an Allegorie du dix-huit brumaire ou la France sauvee (Allegory of 18 Brumaire, or France saved - 1801, château de Versailles) and an Allegorie de la bataille d'Austerlitz (Allegory of the Battle of Austerlitz - 1806, château de Versailles).
Pollaiuolo, JacopoApprox. 1441-1496
Painter, brother of Antonio Pollaiuolo. He was described as a painter in the membership records of the Compagnia di S Luca, which he joined in 1472. According to tradition, he initially trained under Andrea del Castagno. In his 1480 tax return Piero reported that he had a small house adjoining the family home '...which I use when I have painting to do'. He produced many paintings for the Florentine workshop,
johan zacharias blackstadiusblackstadiusseated female model
december1842.
royal academy of fine arts